Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Novotný: Moje kniha je jako věž v Pise. Realistická, ale vyšinutá.

„Musím s ním udělat rozhovor!“ umínil jsem si, když jsem se dozvěděl, že David Jan Novotný vydává novou knihu. Vysoký, hezky oblečený pán s dlouhým vousem a brýlemi patří k výrazným osobnostem fakulty, kde studuji žurnalistiku. A po přečtení jeho románu Gilgul, v němž se kloubí detektivka s kabalistickou mystikou, mohu říct, že stejně tak má své místo mezi osobnostmi současné české literatury.

Sešli jsme se v jeho kanceláři s výhledem na Staré Město. Jak vhodné, napadlo mě, neboť historický střed Prahy v knize hraje důležitou roli. Spolu s Londýnem a dalšími evropskými metropolemi.

„Gilgul se odehrává v místech, kam emigrovala moje rodina, příbuzní a známí,“ vysvětluje autor téměř pětisetstránkového svazku. Brýlemi na mě pomrkávají energické oči. Nemůžu si pomoct, ale David Jan Novotný mi připomíná Albuse Brumbála. A proto náš rozhovor logicky musí začít nadpřirozenem. Zajímá mě totiž, co to je Gilgul. Našel jsem jenom nějaké složité vysvětlení na anglické Wikipedii…

„Gilgul je princip převtělování. Putování duše. Je to představa, že duše nezanikne. Když si Gilgul najdete ve slovníku, tak zjistíte, že to znamená kolo,“ vysvětluje mi trpělivě Novotný.

„Vy v ten princip věříte?“

„No bodejť! Tělo je futrál na osobnost. Duše si přivlastní tělo, ne naopak.“

Jak to dělá, že kromě prastarého metafyzického chápání života a smrti Novotný dokáže zasvěceně psát i o internetovém hackování a Danu Brownovi? Taky bych jednou chtěl mít tak úžasný přehled. Moje máma říká, že když se člověk pohybuje mezi mladými lidmi, tak stárne pomaleji. Že by autor držel krok se současnými trendy díky tomu, že přednáší na vysoké škole?

D. J. Novotný se směje: „Já myslím, že jsem furt pozadu! Dan Brown je ovšem fenomén. A Gilgul je polemika s těmito populárními romány, které se zabývají záhadami, ale nejdou do hloubky. Já se ve své knize zabývám i světem mimo svět. Židovská představa o zásvětí je úplně odlišná od křesťanské.“

Popisuje, jak absurdní mu vždycky připadala představa pekla, jako místa, kde do hříšníků čerti píchají vidlemi.

„Díky tomu dnes panuje názor, že smrt je něco strašného. Smrt není nic strašného, je to logický důsledek zrození,“ uvažuje nahlas Novotný.

Obálka Gilgulu připomíná křiklavé titulní stránky bulvárních deníků. Bulvární noviny v knize totiž hrají důležitou roli. Autor sám přitom bulvár, ani žádné jiné noviny nečte.

 „Než bych je vzal do ruky, tak už jsou staré. A bulvár mně je popravdě řečeno lhostejný. Můžu vědět něco o literatuře, o filmu, o umění... Ale s kým která takzvaná hvězdička něco má, co komu udělala, kdo se s kým popral - to mě nezajímá. My jsme byli vychovaní v tom, že se nemáme plést do štěstí druhých lidí.“

D. J. Novotný však bulvárního novináře i styl jeho práce popsal tak výborně, že jsem se u pasáží odehrávajících se v redakci bavil nejvíc.

„Bulvární zprávy existovaly vždycky,“ vysvětluje mi Novotný, jak dokázal vystihnout fungování deníků typu Aha! nebo Blesk. „Vezměte si kramářské písně - v Jičíně popravovali nějakou ženskou, která zavraždila manžela a šest dětí, a v den, kdy ji popravovali, se už za dvacetník prodávala vytištěná zrýmovaná píseň. Rudé Právo se v 50. letech taky chovalo jako bulvární noviny. Manipulovalo s fakty, skandalizovalo živnostníky, z nevinného člověka udělalo zločince, z chytrého blba.“

Zdá se, že zprávy, které stojí na vraždách, skandálech, aférkách a trapasech nejsou nic nového. Oproti tomu pisoidní realismus, v jehož stylu je Gilgul napsán, vytvořil přímo D. J. Novotný.

„To je odvozeno od šikmé věže v Pise,“ popisuje spisovatel znaky nového směru. „Šikmá věž v Pise nese všechny architektonické znaky té doby, akorát je vychýlená. Můj příběh je realistický, akorát je vyšinutý. Napsal jsem i manifest pisoidního realismu. Četl jste ho?“

„Nečetl,“ přiznávám.

„No, on totiž nevisí na internetu. Já ho tam budu muset dát…“

Rozhovor pokračuje dál. Při čtení knihy jsem si Novotného automaticky spojil s postavou vypravěče. Spisovatel však tvrdí, že do zavražděného Chaima Bauma nepromítl sám sebe.

„Ve které postavě je tedy nejvíc z vás samotného?“ ptám se zvědavě.

Po chvilce přemýšlení se mi dostává tajuplné odpovědi: „To si nechám pro sebe.“

Dobrá. Koneckonců, to byla otázka nadmíru osobní. V knize ovšem vystupuje několik skutečných lidí. Marek Epstein, pražský rabín Karel Sidon…

„Tam je ještě víc živých lidí!“ směje se Novotný. „Kamarádi ze synagogy a pár dalších přátel. Proto taky na začátku knihy píšu upozornění, že ‚veškeré postavy tohoto románu opravdu existují, ať už v reálném životě, či v literárních dílech, anebo v mé hlavě.‘ To je legitimní přiznání. Protože kde člověk ty postavy potká? V reálném životě. Já do svých knih nedám nějekého idiota, kterého nemám rád. Ale říkal jsem si, že by stálo za to zvěčnit mé přátele. Nebo když v poslední kapitole vzpomínám na ty, kdo umřeli, tak to jsou skuteční mrtví, které jsem takhle aspoň zmínil. To je jediné, co pro ně můžu udělat.“

David Jan Novotný říká, že Gilgul psal něco přes rok. Nejprve si dal dohromady strukturu, a pak přemýšlel jak ji naplnit. Chtěl, aby kniha kostrou připomínala kabalistický Strom života. Kapitoly dokonce nesou jména jednotlivých „větví.“

„Když si najdete Strom života, tak najdete strukturu toho příběhu. Od shora až dolů, k nekonečnu. Proto se taky hlavní hrdina jmenuje Chaim Baum, protože Chaim je hebrejsky život. A Baum je německy strom.“

Padá mi brada, protože mi to připomnělo další skrytá vodítka pro znalce jazyků. Jméno největšího zloducha ze Star Wars - Darth Vader - Nizozemcům prozrazovalo jeho vztah k Luku Skywalkerovi od samého začátku. A Voldemort zase ve francouzštině znamená letící smrt.

„Já jsem se vždy řídil zásadou chytrého potěšit, hloupého nezmást…“ říká autor s tím, že tyto drobné nápovědy a hříčky čtenář může klidně ignorovat. „Znalci tam můžou najít i složitější věci. Třeba když si vezmete jméno toho soudce – Samuel Henry Offet – a z iniciál dáte pryč tečky, vyjde vám Shoffet, což hebrejsky znamená soudce. Je to skoro kniha pro klub křížovkářů,“ dodává se smíchem Novotný.

Autor: Radek Blažek | čtvrtek 21.3.2013 17:55 | karma článku: 9,94 | přečteno: 460x
  • Další články autora

Radek Blažek

Detektivka od scenáristy Doctora Who překvapí dávkou humoru

Je až podivuhodné, jak se britská popkultura liší od té americké. Jazyk i jakési kulturní zázemí mají obě země podobné, ale zatímco v USA je všechno o velikosti a penězích, Britové si zakládají na originalitě a humoru.

22.2.2017 v 13:56 | Karma: 9,51 | Přečteno: 146x | Diskuse| Kultura

Radek Blažek

Harlan Coben: nenápadný spisovatel, kterého stojí za to znát

Zatímco ve světě patří Harlan Coben ke spisovatelům známým stejně jako Dan Brown nebo J. K. Rowlingová, v Česku jsou zatím jeho knihy trochu přehlížené. Neprávem.

12.1.2017 v 13:22 | Karma: 14,69 | Přečteno: 311x | Diskuse| Kultura

Radek Blažek

Knihy, které letos chcete najít pod stromečkem

Pod stromeček patří kniha! Pokud souhlasíte, mrkněte na můj výběr pěti knih různých žánrů, které se budou líbit vám nebo třeba někomu ve vašem okolí.

30.11.2016 v 10:48 | Karma: 14,00 | Přečteno: 777x | Diskuse| Kultura

Radek Blažek

Dvojčata v Mengeleho zoo

Už dlouho jsem nečetl tak krásně napsanou knihu jako Mischling od Affinity Konar. Což je zvláštní, protože v knize odehrávající se v koncentračním táboře bych krásu zrovna nehledal.

9.11.2016 v 11:37 | Karma: 10,58 | Přečteno: 424x | Diskuse| Kultura

Radek Blažek

Že je komiks jen pro děti? Ani náhodou!

Vždycky mě dokáže rozesmát (a trochu naštvat), když někteří konzervativní lidé komiksy automaticky odsuzují jako brak či jako čtení pro děti a mládež.

26.10.2016 v 11:07 | Karma: 8,01 | Přečteno: 180x | Diskuse| Kultura

Radek Blažek

Jak jsem hrál Pokémony

Pokémánie zachvátila celý svět. Roztomilé asijské příšerky na nás vyskakují z mobilů, televize, triček i z pultů knihkupectvích a vřeští: „Chyť si mě!“ Došlo to tak daleko, že moje sestřenice spí v povlečení s Pokémony. Je jí 18.

6.10.2016 v 18:02 | Karma: 15,38 | Přečteno: 323x | Diskuse| Společnost

Radek Blažek

Čína: země, kde se horor stává skutečností

Na začátku roku vyšel sci-fi thriller Bez šance, který popisuje budoucnost, v níž jsou nežádoucí lidé „rozpojováni“ na náhradní orgány. Hloupé sci-fi? Nikoliv! V Číně podle všeho krutá realita, kvůli níž ročně zemře 120 000 lidí.

8.8.2016 v 10:10 | Karma: 13,45 | Přečteno: 811x | Diskuse| Společnost

Radek Blažek

5 knižních tipů na prázdniny

Pro nás knihomoly je léto obdobím, kdy se snažíme dohánět resty z předchozího roku. Dny jsou dlouhé, nechodí se do školy a člověk může číst i venku.Pokud nevíte, co si pořídit na dovolenou, jste tady správně!

7.7.2016 v 12:21 | Karma: 11,57 | Přečteno: 436x | Diskuse| Kultura

Radek Blažek

Tip na knihu: Hausfrau, aneb moderní Anna Karenina

„Anna byla dobrá manželka, alespoň většinou.“ Tak začíná kniha americké spisovatelky Jill Alexander Essbaum s názvem Hausfrau.

22.6.2016 v 14:30 | Karma: 10,81 | Přečteno: 374x | Diskuse| Kultura

Radek Blažek

Jistě, pane premiére – bez premiéra

Za měsíc už budeme vědět, zda Británie zůstane v EU, nebo zda ji jako první země v historii opustí. Je to vážné téma, ale Britové si ze sebe umějí dělat legraci. Andrew Marr v knize Hlava státu pojal brexit jako crazy komedii.

11.6.2016 v 8:42 | Karma: 15,34 | Přečteno: 503x | Diskuse| Kultura

Radek Blažek

Kniha jako investice? Dnes už ne!

V minulosti byly knihy drahou komoditou. Před vynálezem knihtisku je ručně opisovaly a zdobily celé kláštery mnichů. Dnes jsou knihy levné a dostupné všude – a my si jich proto přestáváme vážit.

1.6.2016 v 22:19 | Karma: 12,00 | Přečteno: 517x | Diskuse| Kultura

Radek Blažek

V knize Ready Player One ožívají osmdesátkové počítačové hry

Pac-man, Galaga, Space Invaders... Sci-fi román Ready Player One staví pomník pradědečkům dnešních počítačových her – a je to parádní čtení

8.5.2016 v 11:20 | Karma: 8,63 | Přečteno: 123x | Diskuse| Kultura

Radek Blažek

Will Grayson, Will Grayson: kniha, která puberťáky učí toleranci

Jsou knihy, které nesou důležitou myšlenku, ale přitom se čtou jedním dechem – a ještě se u nich zasmějete! Tomu říkám perfektní kombo.

13.4.2016 v 19:24 | Karma: 10,89 | Přečteno: 415x | Diskuse| Kultura

Radek Blažek

Tom Rob Smith je zpět – ještě v lepší formě než naposledy!

Jméno Toma Roba Smithe většina českých čtenářů zná. Tento sympatický Brit napsal úspěšnou knihu Dítě číslo 44, jež se dočkala také filmového zpracování. Teď od něj v Česku vyšlo nové dílo: Farma.

7.4.2016 v 14:42 | Karma: 12,01 | Přečteno: 255x | Diskuse| Kultura

Radek Blažek

Jak se chytá ruský špion

Zapomeňte na létající auťáky, střílející pero nebo na přestřelky v alpských bunkrech. Jak zjistil americký civilista Naveed Jamali, ruského agenta nejlépe dopadnete na parkovišti za zapadlou restaurací Hooters v New Jersey...

20.3.2016 v 8:13 | Karma: 15,33 | Přečteno: 776x | Diskuse| Kultura

Radek Blažek

Láska za časů Tinderu

Seznamování v 21. století získává mechanickou, automatizovanou podobu. Je v něm ještě prostor pro city?

25.2.2016 v 18:39 | Karma: 13,00 | Přečteno: 435x | Diskuse| Kultura

Radek Blažek

Čím mě zklamalo nové Star Wars

Jsem velký fanoušek Hvězdných válek. Původních šest dílů jsem viděl už nesčetněkrát, doma mám polici plnou knížek a komiksů. Přesto mě ale sedmá epizoda s podtitulem Síla se probouzí spíše zklamala.

18.12.2015 v 12:44 | Karma: 18,04 | Přečteno: 1774x | Diskuse| Kultura

Radek Blažek

Kde by náš svět byl bez odvážných snílků?

Objevitelé Magellan, Kolumbus, stavitelé Golden Gate Bridge nebo Empire State Building. Všichni tito muži měli společnou jednu vlastnost – odvahu. Dnes jsme oproti tomu až chorobně posedlí bezpečností...

17.11.2015 v 8:38 | Karma: 8,09 | Přečteno: 142x | Diskuse| Společnost

Radek Blažek

Dívka ve vlaku: když příběh vypráví alkoholička

Thriller Dívka ve vlaku od Pauly Hawkins překonal rekord v rychlosti prodeje: v Británii se ho prodalo milion výtisků za měsíc. Na tom, že to je skvělá kniha, se shodla odborná kritika s běžnými čtenáři. Teď vyšel v češtině.

7.11.2015 v 8:41 | Karma: 19,84 | Přečteno: 1296x | Diskuse| Kultura

Radek Blažek

Podvolení: Michel Houellebecq a jeho vize islamizované Evropy

Arabský půlměsíc vlající nad Sorbonnou, zahalené ženy, vyhazov osob, které odmítnou konvertovat k islámu, masový exodus Židů. Vítejte ve Francii roku 2022. Tedy alespoň tak ji popisuje Michel Houllebecq ve své knize Podvolení.

25.10.2015 v 12:32 | Karma: 33,14 | Přečteno: 1857x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 112
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1141x
Radek Blažek (*1991) je student žurnalistiky na Univerzitě Karlově v Praze, napůl konzervativec, napůl liberál, a rádoby umělec. Má rád staré filmy, jazz, swing, blues a pořád něco čte.

Seznam rubrik

Oblíbené blogy