Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dalibor Vácha: „Potěšilo mě, když mou knihu zkritizovali komunisti.“

Na pulty českých knihkupectví se ve stejný den dostaly dvě knihy s podobnými názvy: Hranice věčnosti od britského spisovatele Kena Folletta a Hranice od českého autora Dalibora Váchy. 

„Obě knihy jsou historické, jmenují se podobně a vyšly současně, tak doufám, že se obě budou stejně dobře prodávat,“ směje se Dalibor Vácha, držitel Literární ceny Knižního klubu. Pár minut před začátkem jeho besedy na veletrhu Svět knihy se mi podařilo tohoto českého autora odchytit a on svolil, aby mu mladý student žurnalistiky položil pár otázek.

A protože jsem nepočítal s tím, že by autor Červenobílé souhlasil, musel jsem trochu zaimprovizovat a vymyslet otázky. Byli jsme na knižním veletrhu, proto jsem začal dotazem na Váchovy oblíbené autory. A tak jsme se dostali k Follettovi. 

„Jeho trilogie Století je výborná. Takhle má historický román vypadat! Má to 800 stránek, ale je to tak dobře napsané a se silnými postavami, že to člověk slupne raz dva,“ vysvětluje svůj vztah k Follettovi Dalibor Vácha.

Váchův debutový román Červenobílá získal loni na podzim Literární cenu Knižního klubu a vypráví příběh československých legionářů, kteří bojovali proti ruským bolševikům. „Hodně publikuju odborné články, ale Červenobílá byla skutečně můj první počin na poli beletrie,“ říká Vácha.

Tématem legionářů se Dalibor Vácha zabývá již od roku 2004. „Dělal jsem tehdy nějakou práci v archivu a tam jsem se dostal k dokumentům o legionářích. Ohromně mě to zaujalo a později jsem díky tomu i zjistil, že jeden z mých předků byl v legiích!“

Dalibor Vácha je učitel. Má sice aprobaci na dějepis a anglický jazyk, ale v současné době vyučuje pouze angličtinu. „Historií se zabývám jen ve volných chvílích. Jsem skoro i raději. Učím na střední zdravotnické škole a myslím, že ty studentky by to tolik nebavilo. Na jednu dvě přednášky je pro to téma třeba dokážu nadchnout, ale celý školní rok? To si nejsem jistý…“

Váchův druhý román Hranice se nevěnuje legionářům, nýbrž vojákům na východní frontě během druhé světové války. „To mě jako kluka vždycky hrozně zajímalo. A přijde mi, že pro současného čtenáře jsou účastníci druhé světové války přece jenom trochu přístupnější než legionáři. Ti, kdo bojovali v první světové válce, už jsou dnes všichni mrtví. Veteráni z druhé světové jsou dnes staří pánové, ale mnozí pořád ještě mezi námi,“ vysvětluje Vácha motivaci k sepsání Hranice.

Kniha končí vteřinou, kdy hlavní hrdina po návratu z východní fronty překročí hranice vlasti. „Fascinuje mě, že kvůli hranici – tomu abstraktnímu geografickému pojmu – zemřelo tolik lidí,“ říká Vácha a člověku z té pravdy běhá mráz po zádech.

Dalibor Vácha už připravuje další román. „V něm se opět vracím k tématu legií. Už mám dopsanou první verzi. Píšu rychle – a občas to je vidět,“ přiznává a vzpomíná na množsví oprav, které v rukopisu musel provést předtím, než šla kniha do tiskárny. „Víte, zdá se, že knihy chrlím jednu za druhou, ale než jsem se pustil do samotného psaní, strávil jsem třeba deset let pátráním v archivech…“

Obě autorovy knihy – Červenobílá i Hranice – sklidily pozitivní reakce. „Našel jsem ale i recenzi v příloze komunistických Haló novin, kde Červenobílou příšerně ztrhali, protože tam je zobrazeno zabíjení bolševiků. Musím říct, že mě to potěšilo,“ směje se Dalibor Vácha.

Na závěr se zamýšlí: „Je celkem zajímavé, jak je téma československých legií zapomenuté. Víceméně každý má v rodině nějakého legionářského předka, ale přitom o nich víme tak málo…“

Autor: Radek Blažek | sobota 16.5.2015 21:02 | karma článku: 15,81 | přečteno: 729x
  • Další články autora

Radek Blažek

Detektivka od scenáristy Doctora Who překvapí dávkou humoru

Je až podivuhodné, jak se britská popkultura liší od té americké. Jazyk i jakési kulturní zázemí mají obě země podobné, ale zatímco v USA je všechno o velikosti a penězích, Britové si zakládají na originalitě a humoru.

22.2.2017 v 13:56 | Karma: 9,51 | Přečteno: 146x | Diskuse| Kultura

Radek Blažek

Harlan Coben: nenápadný spisovatel, kterého stojí za to znát

Zatímco ve světě patří Harlan Coben ke spisovatelům známým stejně jako Dan Brown nebo J. K. Rowlingová, v Česku jsou zatím jeho knihy trochu přehlížené. Neprávem.

12.1.2017 v 13:22 | Karma: 14,69 | Přečteno: 311x | Diskuse| Kultura

Radek Blažek

Knihy, které letos chcete najít pod stromečkem

Pod stromeček patří kniha! Pokud souhlasíte, mrkněte na můj výběr pěti knih různých žánrů, které se budou líbit vám nebo třeba někomu ve vašem okolí.

30.11.2016 v 10:48 | Karma: 14,00 | Přečteno: 777x | Diskuse| Kultura

Radek Blažek

Dvojčata v Mengeleho zoo

Už dlouho jsem nečetl tak krásně napsanou knihu jako Mischling od Affinity Konar. Což je zvláštní, protože v knize odehrávající se v koncentračním táboře bych krásu zrovna nehledal.

9.11.2016 v 11:37 | Karma: 10,58 | Přečteno: 424x | Diskuse| Kultura

Radek Blažek

Že je komiks jen pro děti? Ani náhodou!

Vždycky mě dokáže rozesmát (a trochu naštvat), když někteří konzervativní lidé komiksy automaticky odsuzují jako brak či jako čtení pro děti a mládež.

26.10.2016 v 11:07 | Karma: 8,01 | Přečteno: 180x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Jako prd do Stromovky, posmívá se Fico slovenské sbírce pro Ukrajinu

29. dubna 2024  10:08

Slovenský premiér Robert Fico označil úspěšnou sbírku na munici pro Ukrajinu, ve které Slováci už...

„Islamisté si tu dělají, co chtějí.“ V Hamburku žádali zřízení chalífátu

29. dubna 2024  9:54

Víkendová demonstrace radikálních muslimů v severoněmeckém Hamburku, při které účastníci požadovali...

Královéhradecký kraj opět očekává těsný souboj ODS s hnutím ANO

29. dubna 2024  9:50

Billboardy a plakáty už několik dnů patří kandidátům červnových voleb do Evropského parlamentu. A...

Žena, kterou ve žďárském útulku surově pokousal pes, v nemocnici zemřela

29. dubna 2024  9:48

Svým velmi vážným zraněním podlehla dvaašedesátiletá žena, kterou v půlce dubna napadl v psím...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 112
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1141x
Radek Blažek (*1991) je student žurnalistiky na Univerzitě Karlově v Praze, napůl konzervativec, napůl liberál, a rádoby umělec. Má rád staré filmy, jazz, swing, blues a pořád něco čte.

Seznam rubrik

Oblíbené blogy